Bardzo wiele przedsiębiorców już doświadczyło kryzysu a wiele doświadczy go w najbliższym czasie. W niektórych branżach klienci po prostu przestali kupować. Nie wiemy co dalej zrobi rząd, ile potrwa ta sytuacja, nie wiemy jak zachowają się klienci, sprzedaż drastycznie spadła a wiele firm nie może jeszcze w ogóle funkcjonować. Dla wielu z nas, najpewniej dla Ciebie również jest to bardzo duże wyzwanie. Pierwsze co przychodzi do głowy to cięcie kosztów – ale to z reguły nie wystarcza. To co chcę Ci dziś pokazać to wyciągnięte analizy i wnioski z poprzednich kryzysów. I wiesz mi lub nie, ale z kryzysu można wyjść dużo silniejszym niż Ci się wydaje.

Są dwa najgorsze błędy które możesz popełnić podczas kryzysu.

Najgorszy z nich to nie robić nic. Na początku pojawia się szok i niedowierzanie. Bądźmy brutalnie szczerzy, możesz udawać, że za chwilę wszystko wróci do normy, za którą tak tęsknimy, ale prawda jest taka że wiele firm może wrócić do całkowicie innego rynku.  Najważniejsze jest jednak to, żeby w końcu, krok po kroku, zacząć się coś robić.

Często w kryzysowych i ciężkich sytuacjach właściciele ulegają emocją . Wokół nich zachodzą dramatyczne zmiany, a oni bronią się za pomocą tych sposobów, które działały dobrze przed kryzysem. Jeżeli firma bardzo odczuwa kryzys – to potrzebne są dobrze przemyślane zmiany.

Co zrobić żeby wykorzystać dobrze obecną sytuację, jak zwiększyć teraz sprzedaż?

TWOJA FIRMA

Kryzys ma w sobie takie coś że ujawnia wszystkie słabości i błędy w firmie. Przede wszystkim zrób z tym wszystkim porządek. Najprawdopodobniej wszystkie te zaniedbania wynikły z Twojego braku czasu. Teraz kiedy masz go więcej czas to naprawić. Najważniejsze to poprawić wszystkie procesy w firmie które źle przebiegały. Należą do nich np. przepływ zamówień, problemy z terminowością, problem z telefonem, e-mailami itp. Teraz jest czas żeby przemyśleć i wdrożyć takie rozwiązania żeby to wszystko działało jak trzeba. Mówiąc w skrócie zrób zaległe rzeczy, i napraw te które nie działają.

Drugą ważną rzeczą to uporządkowanie wszystkiego tego co pomaga Ci sprzedawać. Zacznij od swoich materiałów reklamowych i przede wszystkim od swojej oferty. Przeanalizuj treść swojej strony internetowej (więcej tutaj : KLIKNIJ), przejrzyj swoje wizytówki, ulotki czy katalogi. Warto również zajrzeć na profil firmowy na facebooku. Całkiem możliwe że już długo się temu wszystkiemu nie przyglądałeś i może wymagać to wielu zmian i usprawnień. Czasami jest to do takiego stopnia że niekiedy usługi różnią się od tego czym teraz konkretnie się zajmujesz.

JAK ZACZĄĆ ZNÓW SPRZEDAWAĆ

Najczęstszym spotykanym problemem jest to że niektórzy w ogóle nie zajmują się sprzedawaniem (szukaniem klientów). Przede wszystkim pomyśl czy skupiasz się tylko na obsłudze bieżących zamówień, czy może pozyskujesz też nowych klientów. Szukanie tych nowych to kluczowy element rozwoju firmy. Jeżeli jeszcze tego nie robisz wydziel sobie osobny czas w tygodniu (niech to będą chociaż 3h) podczas którego będziesz zajmować się tylko ich pozyskiwaniem. Wyślij kilka e-maili, zadzwoń do kilku firm które mogą być zainteresowane Twoimi usługami bądź produktami. Wiem że szukanie nowych klientów może w dobie kryzysu okazać się dużo trudniejsze. Nie należy jednak z tego rezygnować.

Zdecydowanie łatwiej będzie sprzedać coś klientom których już posiadasz. Zastanów się czy możesz zaproponować im inny produkt lub usługę. Taki – który może się im przydać, rozwiązać jakoś ich problem.

Na koniec jeszcze jeden fajny pomysł reklamowy  na kryzys :

VOUCHER KRYZYSOWY

Świetna sprawa dla gastronomii turystyki i kosmetologi. Tworzymy bon do wykorzystania dla klientów przy wykorzystaniu dwóch metod.

Metoda 1: Zwiększona wartość na wykorzystanie. Np. kupując bon za 100zł – klient ma do wykorzystania 150 zł
Metoda 2: Długi czas na wykorzystanie – nawet do 12 miesięcy. Klienci będą mogli wykorzystać voucher nawet na prezent na święta.

Dobrze jest też wprowadzić limitowaną dostępność takich voucherów. Może to znacznie wpłynąć na sprzedaż w krótkim czasie.

Voucher z pięknym indywidualnym projektem zamówisz u nas : www.reklamabytow.pl

Trzymam za Ciebie kciuki!

Autor : Sebastian Klej

Właściciel agencji reklamowej. Uczestnik wielu programów rozwojowych dla firm. Jego artykuły opierają się na wiedzy i kilkuletnim doświadczeniu pracy w branży reklamowej. Lubi wyzwania. Firmę rozwinął m.in. dzięki dużej otwartości na nowe zlecenia, decydując się wykonywać je pierwszy raz według własnych pomysłów i rozwiązań.